U heeft via het nieuws ongetwijfeld gehoord over de maatregelen die landelijk zijn aangekondigd om verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk tegen te gaan. Daarmee stond ook Capella Groningen voor de vraag of de geplande concerten dit weekend wel door moeten gaan. Ons bestuur heeft inmiddels besloten om de concerten van 14 en 15 maart af te gelasten. We hopen het programma later dit jaar (vermoedelijk het najaar) alsnog ten gehore te brengen. Op onze website en Facebook-pagina kunt u alle informatie over onze (andere) concerten terugvinden.
Dat we tegenwoordig het begrip Bourgondisch nog vanzelfsprekend gebruiken voor een luxe levensstijl is onder meer te danken aan Maria van Bourgondië (1457-1482). Hoewel ze door een tragisch ongeval maar 25 jaar oud werd, was zij een spilfiguur voor het voortbestaan van de rijkdom in de Bourgondische gewesten, waar ook de Zuidelijke Nederlanden toe behoorden. Al sinds de 14e eeuw was het Bourgondische hof bekend om zijn grote hofkapel en rijke muziekleven. Daarom is het verbazend dat er nauwelijks muzikale handschriften te vinden zijn die direct in verband staan met de vroege Bourgondische hofkapel. Dit verandert rond de tijd van Maria van Bourgondië.

Maria van Bourgondië inspireert nog steeds omdat ze in onze zuidelijke gewesten met tactische verbonden de welvaart en culturele bloei wist te behouden, die na de gewelddadige expansiedrift van haar vader dreigden te verbrokkelen. Capella Groningen wil haar op een bijzondere manier centraal stellen in dit concertprogramma, door motetten voor haar naamheilige te zingen uit de koorboeken van het Bourgondische hof. Daarbij putten we uit de boeken die gemaakt zijn ten tijde van Maria van Bourgondië en haar twee kinderen, Filips de Schone en Margaretha van Oostenrijk. De meeste boeken zijn gemaakt door kopiist Petrus Alamire. Hij maakte voor het Bourgondische hof een aantal van de mooiste en rijkst versierde koorboeken uit de geschiedenis, met muziek van grootmeesters van de Vlaamse polyfonie.
Het programma biedt een keur van aan Maria gewijde motetten en misdelen van drie generaties Vlaamse polyfonisten, van Dufay tot Josquin. Pierre de la Rue, hofcomponist ten tijde van Filips en Margaretha, heeft een belangrijke plaats in het programma. Enkele chansons van Antoine Busnois, de belangrijkste componist van Maria van Bourgondië, worden uitgevoerd door drie blokfluitisten.
Omdat de notatie van muziek indertijd zo vervlochten was met grafische en beeldende kunst en omdat de handschriften waaruit de muziek afkomstig is kunstwerken op zich zijn, krijgen de originele bronnen een prominente plaats bij de concerten. Afbeeldingen van de handschriften zullen zichtbaar zijn voor het publiek.
- Zaterdag 14 maart 2020 – Der Aakerk Groningen, 20.15 uur (in het koor)
- Zondag 15 maart 2020 – Petrus en Pauluskerk Loppersum, 15.00 uur
Het concert duurt ongeveer een uur, zonder pauze.
Toegang: aan de kerk € 14,50; voorverkoop/reservering € 13; jonger dan 12 jaar gratis / tot 18 jaar en studenten (collegekaart) € 5
Kaartreservering: reserveringen@capellagroningen.nl of 0503095698